donderdag 30 augustus 2012

Proefrok al a merk.....

Op sancho heerste de vraag hoe een bepaalde rok (na)gemaakt moest worden. Deze rok had ik ook al eens via de mail gehad of ik die na kon maken, iets andere versie, maar leek er veel op.
Er is geen patroon voor zover ik weet, maar dan moet je je eigen fantasie gebruiken.
Ik zie gauw ergens een uitdaging in, vond het wel leuk om uit te proberen.
Dit was de rok die rondging:



Ik ben begonnen met een tekeningetje met schetsen, hoe de patroondelen zouden moeten worden.



Het is maar een schetsje, heb niets gemeten ofzo..

Vervolgens afgespeld op de stof (uitgaande van de heupwijdte van Jennieta, die als proefkonijn mocht dienen)en op die lijn doorgeknipt:




Daarna alle delen weer aan elkaar gelocked:



Hoezo werk zoeken, eerst alles doorknippen en vervolgens weer aan elkaar zetten?!

Toen heb ik de (gladde) achterkant eraan gelocked en verder verwerkt als een rimpelrok, dus stiek in de zijnaden.
Ik vond het effect nog niet je van het, hij was te  glad op het voorpand, ik miste de draperien zeg maar.
Onder het eten bedacht ik, dat ik wel wat stukjes elastiek op de dwarse naden kon stikken op het voorpand. Dan rimpelt het op die plekken tenminste nog wat op.

Toen kreeg ik dit:





Ik heb nu wel een vermoeden welke kant we op moeten. Het voorpand moet wel op maat getekend worden, de delen, 7 stuks, doorgeknipt, en dan zo inknippen en uitleggen, dat er ruimte over schiet voor rimpels, die dan weer aan een ander pand vastgezet worden.

Het wordt dan wel de kunst om de onderkant mooi recht te krijgen, want met deze rok is tie wat te "hangzakkerig".
De stukjes elastiek op het voorpand maken hem wel net wat leuker, anders was het heel glad geweest. Maar dat was niet de bedoeling, hij moet gewoon mooi vallen.

Weer wat geleerd, bedacht en nu een keer stof halen om hem zo precies mogelijk te krijgen.
Ik vind hem wel het proberen waard.

En nu ga ik gauw een rok afmaken voor een bruidsmoeder... Ik was bezig om foto's te uploaden van mijn proefrok, maar blogger wil geen foto's meer plaatsen.

Tot blogs, Klazina



9 opmerkingen:

Mama C zei

Geweldig om te lezen dat je ter plekke je stofstapel induikt om het uit te proberen! Begrijp ik nu goed dat je naar K.moet omdat je tricot op is? Haha.
Succes met je bestelling!

Ps.heb jij ook zo'n zin in volgende week? Hoorde gister dat de cursusruimte afgelopen vakantie helemaal geschilderd is enzo, ben benieuwd!!

Doortje Dartel zei

Ik vind het een hele uitdaging van je. Petje af.

Wilma zei

mss.iets ruimer tekenen en rimpelen tot de juiste maat en geen stiek op die plekken.Volgens mij trekt dat.
Zomaar een idee hoor. Vind deze rok ook top.
Groet, Wilma

sarina zei

hoi klazina,
ik vind dat je al een heel eind gekomen bent! Volgens mij is het verschrikkelijk lastig model om helemaal netjes te krijgen!
groetjes sarina

by Ieke zei

Jeetje, wat heb jij toch een talent in huis! Van een plaatje zo'n eind in de goede richting komen. Geloof dat je er dankzij Sancho power wel gaat komen...

Klavertje Kleding zei

Knap hoor! Lijkt me heel erg moeilijk. Maar het resultaat mag er zijn!

Grt. Nellie

Made by mama zei

Ik vind het zo knap van je dat je dit uit je hoofd kunt.
Ik vind die rode rok trouwens super gaaf!! Mag ik je vragen van welk merk hij is, (zelf maken kan ik 'm toch niet, is mij te moeilijk).

Made by mama zei

Hoi,
Ik heb even gekeken op de site, denk dat ik 'm toch ga bestellen. Ik vind 'm erg leuk. Vind de tricot strokenrok voor meisjes ook erg leuk, maar die kan ik dan zelf wel weer maken!
Groetjes.

Wilja zei

Ik kon het niet laten , maar aan de hand van jouw tekening heb ik ook een poging gewaagd. Het is best veel werk om het te tekenen, maar als je het patroon eenmaal hebt, zit het zo inelkaar.

groetjes Wilja